Humor i media

 

 

Radiohumorn har givit Sverige många kända namn. Radion hade en storhetstid på 1930- till 50-talen och kom under 1980-talet att bli ett forum för svensk humor. Peter Dalle, Henrik Schyffert, Stellan Sundahl och Gunnars Bernstrup är några namn att nämna. “Platt-etyder”, “På Håret” och “Hassan” är några programnamn som lever kvar i svenskarnas minne.435px-peter_flack_2013

TV har givit ut humorprogram såsom revyer av Nils Poppe och Peter Flack samt farser signerade Stefan & Krister. Humorprogram skapade för TV är “Nöjesmassakern”, “Helt apropå”, “Lorry”, “NileCity 105,6”, “Snacka om nyheter”, “Parlamentet” och “Hey Baberiba”. Svenskarna fick erfara att farsernas och revyernas tid ännu inte är över när de fick stifta bekantskap med Anders Jansson och Johan Wester som gjorde succé med “Hipp Hipp!”. Sketchhumor hör inte till vanligheterna under 2000-talet men “Kvarteret Skatan” med bland andra Johan Glans, David Batra och Rachel Mohlin har rönt ett stort intresse.

Sociala medier är utmärkta forum för humor. Skratt är ett universellt språk och en av våra första kommunikationsmetoder. Skratt är en form av kommunikation och kan minska klyftan mellan olika språk, kulturer, åldrar och demografi. Således är skämtsamma inlägg (memes) och kvicka hashtags en hit på sociala medier, där deras humoristiska innehåll delas i större utsträckning än annat innehåll, vilket har lett till att många varumärken har börjat att marknadsföra sig på detta vis. Företag som vill profilera sig vänder sig dock inte till sociala medier i samma utsträckning som enskilda individer. Till exempel har östgötakillarna Philip Kullgren och Sebastian Falk gjort succé med “Torghumor” på YouTube. Även namn kända från andra medier ser YouTube och andra sociala medier som ett sätt att testa nya skämt och kapitalisera på sin komik. Bland andra kan nämnas Magnus Betnér som tar inspelat material ifrån shower och säljer respektive hyr ut detta via YouTube.

På Twitter kan man både medvetet och omedvetet skapa fyndiga och humoristiska inslag och Twittrare reagerar mycket snabbt på alla slags nyheter. Efter regeringens flygning mellan Arlanda och Bromma för att hämta upp ministrar, fick rutten snabbt namnet “Fridolinjen” och händelsen namnet “Brommagate”. Också Facebook ger läsarna humor i form av filmklipp, foton, vitsar och berättelser ifrån verkligheten med mera.

Satir på sociala medier är ett sätt att minimera samt parodiera och kan slå såväl högt som lågt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *