Humor förr och nu
Alla uppskattar en rolig historia eller ett kul underhållningsprogram på TV men hur vet komikerna vad som är roligt? Är det verkligen så kul när en gubbe halkar på ett bananskal på gatan och sprattlande faller till marken? Är det så roligt med ekivoka tårtbilder på festen eller en tårta formad som en fallos? Svaret på dessa frågor är ja – om du frågar rätt person.
Humor förr
Går vi tillbaka till Charlie Chaplins tid fungerade banantricket säkerligen rätt bra. I denna kategori hamnar alla skämt som handlar om att ramla, halka, slå sig. Chaplin utnyttjade detta till fullo, och i filmens barndom skrattades det hejdlöst åt detta. Papphammar, härliga små klipp från en långfilm som kom 1981, bygger helt på att Gunnar Papphammar är totalt motoriskt klumpig och lyckas alltid snärja in sig i gardiner, ramla, välta möbler mm.
Diskussionen om ekivoka bilder på tex en tårta är inte samma sorts humor men det har alltid funnits en typ av humor där man utnyttjar det faktum att människor lockas av det som är lite “förbjudet”. En lagom lättklädd dam i en skojritad bild har roat många under årens lopp.
Humor idag
Dagens komiker jobbar för det mesta lite annorlunda. Det ska för det första gå mycket snabbare. Skämten ska hagla så att man nästan inte hinner tänka efter mellan varven. Humorn kan vara ganska så rå, mycket ironi och satir. Exempel på sådana komiker är Killinggänget som hade sin storhetstid under 90-talet. Idag finns flera av medlemmarna fortfarande på ledande positioner inom svensk humor och de flesta känner till dem. Exempel är Henrik Schyffert, Robert Gustavsson och Johan Rheborg. Andra storheter inom svensk humor idag är Henrik Dorsin och David Batra. Nästan alla dessa arbetar idag med stand up eller har gjort det och i princip alla syns i TV eller film då och då. Samma trend syns internationellt då exempelvis Ricky Gervais från England är en riktigt stor stand up:are som i princip alla känner till.
Interaktiv publik
Idag har publiken också många fler åsikter om komikerna, hur de beter sig, vad de säger. Det finns så många kanaler att uttrycka sig genom, och samhällsklimatet idag är sådant att människor gärna vill göra det. Framför allt stå upp:are har en direktkontakt med sin publik när de står på scenen, men också via tex Youtube där man kan skriva kommentarer under klippen. Utöver detta skriver människor ofta i sociala medier när de vill klaga på något eller på annat sätt kommentera. Idag kommer inte någon eller något undan denna typ av kommentarer, och speciellt inte stå upp:are. Därför är det viktigt att ha en tydlig image: trevlig, oförarglig men underfundig som David Batra eller tuff, opåverkbar med sarkasmer haglande ur munnen, som Magnus Betnér. Köper folket den image komikern byggt upp, klarar denne sig förhållandevis bra mot kritik.
Leave a Reply